RFSL - En identitet för Sveriges äldsta HBTQI-rörelse
Uppdragsgivare
RFSL, Riksförbundet för homosexuellas, bisexuellas, transpersoners, queeras och intersexpersoners rättigheter, är en ideell organisation som grundades 1950. RFSL arbetar för en jämlik värld där alla hbtqi-personers mänskliga rättigheter respekteras och ingen lämnas utanför.
Den nya logotypen speglar RFSL värderingar av inkludering och mångfald, samtidigt som den är flexibel nog att användas i olika sammanhang. Logotypen kan stå på egna ben men kan också kombineras med regnbågen och andra symboler för hbtqi-rörelsen.
Den nya logotypen speglar RFSL värderingar av inkludering och mångfald, samtidigt som den är flexibel nog att användas i olika sammanhang. Logotypen kan stå på egna ben men kan också kombineras med regnbågen och andra symboler för hbtqi-rörelsen.
Den nya logotypen speglar RFSL värderingar av inkludering och mångfald, samtidigt som den är flexibel nog att användas i olika sammanhang. Logotypen kan stå på egna ben men kan också kombineras med regnbågen och andra symboler för hbtqi-rörelsen.
Med en modern och tidlös design strävar RFSL efter att bättre representera sin breda verksamhet och nå ut till ännu fler människor, vilket stärker deras arbete för ett öppnare och mer inkluderande i hela Sverige.
För att skapa ett mer inkluderande och flexibelt kommunikationssystem plockades regnbågsflaggan bort från logotypen och ersattes av ett bibliotek med flera olika flaggor. De nya ikonerna och flaggorna representerar olika delar av RFSL medlemmar – från transpersoner och homosexuella män till bisexuella och icke-binära.
I varumärkesvärlden tillhör man en kategori genom sin identitet, men man visar också vem man är inom den kategorin. HBTQI+organisationer har länge samlats under prideflaggans regnbågsfärger. För att förtydliga sin identitet inom denna kategori, arbetar RFSL med en färgpalett som går hand i hand med regnbågsfärgerna men är unik för organisationen.
Genomgående i RFSL:s identitet har vi använt oss av vågen för att förmedla en känsla av rörelse, liv och medlemmarnas engagemang. Vågen kan upplevas både som en ostoppbar kraft och som en lätt böljande fana. Den används för att visuellt koppla olika element till logotypen, underlätta förmedlingen av varumärket och skapa en sammanhållen visuell upplevelse.