Genom att klicka på "Acceptera" samtycker du till lagring av cookies på din enhet för att förbättra webbplatsnavigering, analysera webbplatsanvändning och hjälpa till i våra marknadsföringsinsatser. Läs vår integritetspolicy för mer information.
Om oss
Uppdrag
Aktuellt
Våra tjänster
Har du idéer för att göra skillnad?
Kontakta oss idag så kan vi förverkliga dem tillsammans!
Kontakta oss

RFSL - En identitet för Sveriges äldsta HBTQI-rörelse

Som en central samhällsaktör i Sverige var det viktigt för RFSL att spegla sin mångfald och de värderingar som organisationen står för. Målet var att skapa en sammanhållen visuell identitet som kunde representera organisationens breda verksamhet och attrahera ännu fler medlemmar.
RFSL:s varumärke stärktes genom utvecklingen av en sammanhållen och tydlig visuell identitet. Det nya varumärket representerar RFSL:s kärnvärden – jämlikhet, mångfald och respekt för mänskliga rättigheter. Varumärkets flexibilitet gör att det kan användas i olika sammanhang, från officiella dokument till sociala medier, vilket hjälper till att sprida RFSL:s budskap och engagera nya medlemmar.
Områden:
Koncept
Logotyp
Varumärkesarbete

Uppdragsgivare

RFSL, Riksförbundet för homosexuellas, bisexuellas, transpersoners, queeras och intersexpersoners rättigheter, är en ideell organisation som grundades 1950. RFSL arbetar för en jämlik värld där alla hbtqi-personers mänskliga rättigheter respekteras och ingen lämnas utanför.

Fyra bilder som bildar en vajande fana.

Den nya logotypen speglar RFSL värderingar av inkludering och mångfald, samtidigt som den är flexibel nog att användas i olika sammanhang. Logotypen kan stå på egna ben men kan också kombineras med regnbågen och andra symboler för hbtqi-rörelsen.

RFSL logotyp.

Den nya logotypen speglar RFSL värderingar av inkludering och mångfald, samtidigt som den är flexibel nog att användas i olika sammanhang. Logotypen kan stå på egna ben men kan också kombineras med regnbågen och andra symboler för hbtqi-rörelsen.

Den nya logotypen speglar RFSL värderingar av inkludering och mångfald, samtidigt som den är flexibel nog att användas i olika sammanhang. Logotypen kan stå på egna ben men kan också kombineras med regnbågen och andra symboler för hbtqi-rörelsen.

RFSL logotyp.RFSL logotyp.RFSL logotyp.

Med en modern och tidlös design strävar RFSL efter att bättre representera sin breda verksamhet och nå ut till ännu fler människor, vilket stärker deras arbete för ett öppnare och mer inkluderande i hela Sverige.

RFSL avdelningslogotyper.RFSL avdelningslogotyper.
Kläderna, som bär RFSL:s nya logotyp och visuella element, bidrar till att öka organisationens synlighet och igenkänning i olika sammanhang.
Fyra olika t-shirts med logo-tryck.

För att skapa ett mer inkluderande och flexibelt kommunikationssystem plockades regnbågsflaggan bort från logotypen och ersattes av ett bibliotek med flera olika flaggor. De nya ikonerna och flaggorna representerar olika delar av RFSL medlemmar – från transpersoner och homosexuella män till bisexuella och icke-binära.

RFSLs logotyp med olika gemenskapsmarkörer i community-flaggornas färger. RFSLs logotyp med olika gemenskapsmarkörer i community-flaggornas färger.
Färger och grafiska element som används i RFSLs nya identitet.

I varumärkesvärlden tillhör man en kategori genom sin identitet, men man visar också vem man är inom den kategorin. HBTQI+organisationer har länge samlats under prideflaggans regnbågsfärger. För att förtydliga sin identitet inom denna kategori, arbetar RFSL med en färgpalett som går hand i hand med regnbågsfärgerna men är unik för organisationen.

Färger och grafiska element som används i RFSLs nya identitet.
Regnbågen och gemenskapsmarkörerna signalerar vilken kategori RFSL tillhör men genom att använda egna färger sätter organisationen sin egen identitet främst.
Exempel på hur inlägg på instagram kan se ut med den nya profilen.

Genomgående i RFSL:s identitet har vi använt oss av vågen för att förmedla en känsla av rörelse, liv och medlemmarnas engagemang. Vågen kan upplevas både som en ostoppbar kraft och som en lätt böljande fana. Den används för att visuellt koppla olika element till logotypen, underlätta förmedlingen av varumärket och skapa en sammanhållen visuell upplevelse.

En person som speglar sig och applicerar läppstift. En mörkblå vågform syns i underkant av foto. En person som speglar sig och applicerar läppstift. En mörkblå vågform syns i underkant av foto.
Två personer kramas. Bilderna ligger i två bildmasker mot en ljust lila bakgrund.
Två personer kramas. Bilderna ligger i två bildmasker mot en ljust lila bakgrund.
Exempel på hur RFSLs nya grafiska profil kan användas i digitala presentationer.
No items found.
– Vi har haft en stadig tillväxt bland medlemmar de senaste åren. Det nya varumärkets utseendet kommer att stödja organisationens strävan att nå ännu fler människor och stärka möjligheterna att påverka politiken för ett öppnare Sverige.
- Felix König, Kommunikationschef
RFSLs kongresshandlingar med nya grafiska profilen.
Inlaga ur RFSLs kongresshandlingar 2023 med den nya grafiska profilen.
Person som har på sig en tröja med rfsls nya logotyp och  gemenskapsmarkör i regnbågens färger.
No items found.