RFSL – Ett steg framåt för hbtqi-rörelsen
Uppdragsgivare
RFSL, Riksförbundet för homosexuellas, bisexuellas, transpersoners, queeras och intersexpersoners rättigheter, är en ideell organisation som grundades 1950. RFSL arbetar för en jämlik värld där alla hbtqi-personers mänskliga rättigheter respekteras och ingen lämnas utanför.
Opinion
Syftet med kampanjen var att visa att det är en pågående försämring i hbtqi-personers säkerhet, men att det finns hopp och att motkrafter finns. Vi la stor vikt vid att utforma en text som inte skulle skapa mer rädsla och oro, utan mer framhäva gemenskap och värdet kring att försvara. Att den lilla handlingen kan göra skillnad. Att vara sig själv är en rättighet, att få vara sig själv är själva rättigheten. Vi använde oss av regnbågsfärgerna som överstrykning, för att tydligt framhäva avsändare och budskap.
Opinion
Syftet med kampanjen var att visa att det är en pågående försämring i hbtqi-personers säkerhet, men att det finns hopp och att motkrafter finns. Vi la stor vikt vid att utforma en text som inte skulle skapa mer rädsla och oro, utan mer framhäva gemenskap och värdet kring att försvara. Att den lilla handlingen kan göra skillnad. Att vara sig själv är en rättighet, att få vara sig själv är själva rättigheten. Vi använde oss av regnbågsfärgerna som överstrykning, för att tydligt framhäva avsändare och budskap.
Opinion
Syftet med kampanjen var att visa att det är en pågående försämring i hbtqi-personers säkerhet, men att det finns hopp och att motkrafter finns. Vi la stor vikt vid att utforma en text som inte skulle skapa mer rädsla och oro, utan mer framhäva gemenskap och värdet kring att försvara. Att den lilla handlingen kan göra skillnad. Att vara sig själv är en rättighet, att få vara sig själv är själva rättigheten. Vi använde oss av regnbågsfärgerna som överstrykning, för att tydligt framhäva avsändare och budskap.
Pride <3 Merch
Vi gav rekommendationer på insatser och uttag och producerade därefter tryckt material som användes under sommaren 2023, framförallt på Pridefestivaler runt om i Sverige. Samtidigt såg vi också till att materialet skulle vara tidlöst och fungera under en längre period, och inte bara vara knutet till sommaren och Pride.
Workshop
Vi arbetade fram idéer och strategi i en gemensam workshop med kunden, därefter tog vi fram två exempel på koncept, som lyfte kampanjens budskap.