RFSL tar stolta steg med ny visuell identitet
RFSL – Riksförbundet för homosexuellas, bisexuellas, transpersoners, queeras och intersexpersoners rättigheter – lanserar sin nya varumärkesidentitet.
– RFSL är en unik samhällsaktör med stor betydelse för mycket av det som vi förknippar med det moderna Sverige. Det har varit hedrande för oss att ta fram en sammanhållen visuell identitet, säger Pontus Willebrand, vd och kreativ chef på Pushing Buttons.
RFSL tar stolt steget mot en identitet med djup och mångfald som speglar organisationen i tiden. Det nya utseendet är resultatet av ett nära samarbete med kommunikationsbyrån Pushing Buttons.
– Vår nya identitet fångar kärnan hos RFSL på ett inspirerande och inkluderande sätt. Samarbetet med Pushing Buttons har varit ovärderligt då de delar våra värderingar och har förståelse för våra behov som en demokratiskt styrd medlemsorganisation. säger Felix König, kommunikations-och påverkanschef på RFSL, om partnerskapet.
Pontus Willebrand berättar om vägval i arbetet:
– Målet var att skapa en logotyp som både kan stå på egna ben, och som kan användas tillsammans med regnbågen och andra uttryck för hbtqi-rörelsen. Ledorden var inkludering och flexibilitet, viktiga och roliga ord att arbeta utifrån på ett strategiskt sätt, säger Pontus Willebrand.
Genom att skapa en tydlig och sammanhängande visuell röst vill RFSL bättre representera sin breda verksamhet, som inkluderar flera olika organisationer, bolag och avdelningar över hela Sverige.
– Vi har haft en stadig tillväxt bland medlemmar de senaste åren. Det nya varumärkes utseendet kommer att stödja organisationens strävan att nå ännu fler människor och stärka möjligheterna att påverka politiken för ett öppnare Sverige, säger Felix König.
Arbetsgrupp Pushing Buttons
Kreativ Chef och Kundansvarig: Pontus Willebrand
Senior Designer: Johannes Blomgren
Designer: Fredrika Hultgren
Junior Designer: Bujin Erdene
Arbetsgrupp RFSL
Kommunikationschef: Felix König
Projektledare: Zandra Bergman
Designer: Rebecca Ekholm
För mer information
Pontus Willebrand, vd och kreativ chef, Pushing Buttons: 070-493 38 57
RFSL, presstelefon: 072-330 50 24